Η πινακοθήκη μας (Θεματικές πόρτες)

Αγαπητοί γονείς,

Ένα όνειρό μας έγινε πραγματικότητα! Οι θεματικές πόρτες είναι γεγονός! Καταφέραμε να «ντύσουμε» τις 14 αίθουσες με ζωγραφικούς πίνακες διάσημων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων! Σκοπός μας ήταν να ομορφύνουμε το σχολειό μας, αλλά κυρίως να μυήσουμε τα παιδιά στο χώρο της ζωγραφικής και της τέχνης. Επιλέξαμε σπουδαίους ζωγράφους που εκπροσωπούν ξεχωριστά ρεύματα και εποχές, έτσι ώστε οι μαθητές να μάθουν και να αισθανθούν, να εμπνευστούν και να ταξιδέψουν στο χώρο και το χρόνο, μέσα από χρώματα, καμβάδες και  πινέλα…

Καλό μας ταξίδι μ΄ όρτσα τα πανιά!

   Α΄  ΤΑΞΗ

Για την Α1΄ τάξη διαλέξαμε τον Γιάννη Γαΐτη, σπουδαίο Έλληνα ζωγράφο, χαράκτη και γλύπτη. Είναι γνωστός για τα «Ανθρωπάκια» του, μορφές που δεν έχουν ατομικά χαρακτηριστικά και έχουν πανομοιότυπο ντύσιμο με ριγέ κοστούμι και καπέλο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη μαζικοποίησης του σύγχρονου ανθρώπου.

Για την Α2΄τάξη επιλέξαμε τον Πάμπλο Πικάσο, τον διάσημο  Ισπανό ζωγράφο, με σημαντική συνεισφορά στη διαμόρφωση και εξέλιξη της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης. Σφράγισε τον 20ό αιώνα  λόγω της ποικιλομορφίας, αλλά και της χρονικής έκτασης που παρουσιάζει το έργο του.  Οι κυριότερες από τις περιόδους που χωρίζεται αυτό είναι η "Μπλε" περίοδος, η "Ροζ " περίοδος, ο "Αναλυτικός" και "Συνθετικός κυβισμός."

Β΄ ΤΑΞΗ

Για το Β΄1  επιλέξαμε τις "Δεκαπέντε ιστορίες" του Αλέξη Ακριθάκη.Το έργο του  διακρίνεται από μία μαγική αφηγηματικότητα και μία παιδική γραφή. Παρόλα αυτά, αντικατοπτρίζει την ιδέα της ένωσης, της τέχνης και της ζωής. Κύκλοι,κορδέλες, ήλιοι, βέλη, βαλίτσες, σύννεφα, ακτίνες, φτερούγες, πλοκάμια, καρδιές, μορφοποιούν ένα έργο ζωής ελαφρύ σαν τον άνεμο, ρευστό σαν το ταξίδι, γλυκόπικρο σαν το φευγιό, πολύπλοκο σαν την ψυχή, τις αγωνίες και τις ελπίδες της.

Για το Β΄2 διαλέξαμε  "Την ωραία γυναίκα" του Γεώργιου Σταθόπουλου , μια ζωγραφιά με ρομαντισμό και ονειρικές διαστάσεις. Σκοπός της τέχνης του είναι να άγει την ψυχή σ΄ έναν άλλο τόπο ,να πλησιάσει την ομορφιά της ζωής. Το «ωραίον» για μένα είναι το ιδανικό», λέει ο ίδιος ο ζωγράφος

Για το Β΄3 επιλέξαμε μια ανθρωποκεντρική ζωγραφιά του Αλέκου Φασιανού, τον Cycliste fumeur .Οι εκρηκτικής έντασης φιγούρες του, αναχωρούσες κι αεροστατικές, καθημερινές και διαχρονικές, γεμάτες εσωτερικό φως και χρώμα λειτουργούν ως αλληλένδετοι εκφραστικοί κρίκοι, που ενώνουν   την αρχαιότητα και την βυζαντινή περίοδο, τη λαϊκή μας τέχνης και τις σύγχρονες, εικαστικές κατακτήσεις της ουμανιστικής μας ευρωπαϊκής κουλτούρας.

Γ΄ΤΑΞΗ

Για το Γ΄1 επιλέξαμε από τον  Γεώργιο Ιακωβίδη  "Τα πρώτα βήματα", μια σπουδή στο φως, που επιδρά πάνω στις μορφές και τις κάνει να αποπνέουν ζωντάνια και ευφορία.Ο Γεώργιος Ιακωβίδης ήταν ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του καλλιτεχνικού κινήματος της Σχολής του Μονάχου. Διακρίθηκε ως ζωγράφος παιδικών σκηνών, προσωπογραφίας και ανθογραφίας. Οι παιδικές σκηνές των έργων του χαρακτηρίστηκαν δείγματα νατουραλιστικής ειλικρίνειας.

Το Γ΄2  στολίζει ο σπουδαίος Κλόντ Μωνέ με τα υπέροχα "Νούφαρά" του. Ήταν Γάλλος ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος του ιμπρεσιονισμού. Ξεκίνησε να ζωγραφίζει σειρές πινάκων, όλων βασισμένων σε ένα κοινό θέμα, το οποίο όμως απέδιδε κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο ή με διαφορετική τεχνοτροπία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι πίνακες του, που απεικονίζουν τον προσωπικό του κήπο, στην οικία του στο Ζιβερνύ.

Για το Γ΄3 διαλέξαμε τον σπουδαίο  Pierre-Auguste-Renoir με το υπέροχο έργο του "The Two Sisters, On the Terrace".  Η μοναδική ατμόσφαιρα που δημιουργούν οι πίνακες του Ρενουάρ και η λεπτή σε αισθησιασμό πινελιά του,κάνει όποιον σταθεί  απέναντι σε ένα πίνακά του να θέλει να έχει σχέση με την αισθητική του πτυχή , αγγίζοντας το δέρμα και τα μαλλιά ενός μοντέλου ή τα πυκνά φυλλώματα ενός κήπου. Έτσι ο θεατής μπαίνει "πρωταγωνιστής" στις  σκηνές  οικειότητας που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα,ανάμεσα σε φίλους ή σε μια οικογένεια.

 Δ΄ ΤΑΞΗ

Για το Δ'1 επιλέξαμε τον σπουδαίο Νίκο Χατζηκυριάκο - Γκίκα με το έργο του "Οπωροπωλείον ο Απόλλων". Ήταν σημαντικός Έλληνας ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης, εικονογράφος, συγγραφέας και ακαδημαϊκός. Η Ύδρα των παιδικών του χρόνων έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της αισθητικής του, καθώς του επέτρεψε να συνδυάσει στοιχεία γεωμετρικού κυβισμού, αρχιτεκτονικής και φωτός.

Για το Δ'2 διαλέξαμε "τον γείτονά μας", τον αγαπημένο Γιάννη Τσαρούχη με τους γνωστούς του "Ναύτες", προσφιλές του θέμα σε όλες τις μορφές. Στο έργο του Γιάννη Τσαρούχη εκφράζεται κυρίως η χαρά και το θαύμα της ζωής.Προσπάθησε να ισορροπήσει τις μεγάλες παραδόσεις και να συλλάβει τις αιώνιες καλλιτεχνικές αξίες. Οι πίνακές του περικλείουν αφομοιωμένα πολλά λαϊκά και λαογραφικά στοιχεία, ιδιαίτερα του λιμένος του Πειραιά.Παράλληλα  εργάσθηκε και ως σκηνογράφος  Σ΄ αυτόν οφείλεται η καθιέρωση, σχεδόν σε όλες τις σκηνές του ελληνικού κινηματογράφου που γυρίστηκαν σε λαϊκά κέντρα, της παρουσίας του ναύτη.

 Ε΄ ΤΑΞΗ

Για το Ε΄1 επιλεξαμε τον σπουδαίο Van Ghogh και τα μοναδικά "Hλιοτρόπιά του".ματικών χρωμάτων.  Επινοεί και μία ιδιαίτερη τεχνική των στροβιλισμάτων με το πινέλο, ενώ στους πίνακές του κυριαρχούν έντονα χρώματα, όπως κίτρινο, πράσινο και μπλε. Όταν ήταν εν ζωή, το έργο του δεν σημείωσε επιτυχία. Μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα.

Για το Ε΄ 2 διαλέξαμε την πασίγνωστη  " Μόνα Λίζα" του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, που μάς κοιτάζει αινιγματικά και θεωρείται το πιο διάσημο έργο ζωγραφικής. O Ντα Βίντσι είχε ευρεία και δημιουργική φαντασία, αδέσμευτη από την παράδοση, και τεχνική χωρίς περιορισμούς. Ενδιαφερόταν για την αστρονομία, τη βοτανική, τη συγγραφή, την ιστορία, τη χαρτογραφία, την εφεύρεση, την αρχιτεκτονική, την ανατομία, τη μηχανική, τα μαθηματικά, τη λογοτεχνία και θεωρείται ένας από τους καλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών.

 ΣΤ'   ΤΑΞΗ

Για το ΣΤ' 1 διαλέξαμε το σπουδαίο Έλληνα ζωγράφο Γιάννη Μώραλη,  με το υπέροχο  «Επιθαλάμιο»,έργο που έχει τις ρίζες του στην κλασσική αρχαιότητα και ταυτόχρονα εκφράζει τη σύγχρονη ευαισθησία.  Δεν πουλούσε ο Μώραλης εύκολα τα έργα του, δεν ήθελε να τα αποχωρίζεται. Οι γυναικείες μορφές,  αποτέλεσαν τη βασική πηγή έμπνευσής του.  Παράλληλα, ασχολήθηκε  με την σκηνογράφηση παραστάσεων του Ελληνικού Χοροδράματος, του Θεάτρου Τέχνης και του Εθνικού Θεάτρου, την ενδυματολογία, και φιλοτεχνούσε εξώφυλλα δίσκων του Μάνου Χατζιδάκι. 

Για το ΣΤ' 2 διαλέξαμε τον μεγάλο  εκκεντρικό  ζωγράφο Gustav Klimt με το γνωστό  "Φιλί" του. Το έργο αυτό  εκπροσωπεί τη «χρυσή περίοδό» του, χαρακτηριστικό της οποίας υπήρξε η αφθονία του χρυσού ως διακοσμητικό στοιχείο.  Ο ίδιος ήταν ιδρυτικό μέλος της Βιεννέζικης Απόσχισης , της βιεννέζικης αρτ νουβό, του κινήματος δηλαδή που αντιτέθηκε στον ακαδημαϊσμό της τέχνης, προσπάθησε να συγκεράσει τέχνη, αρχιτεκτονική και σχεδιασμό αντικειμένων και έκανε το πρώτα βήματα προς την κατεύθυνση του μοντερνισμού.

Βιβλιοθήκη

 Για τη Βιβλιοθήκη επιλέξαμε τον Κήπο , ένα υπέροχο έργο του Ισπανού ζωγράφου, Χουάν Μιρό. «Χρειάστηκε να γεράσω για να μάθω να ζωγραφίζω σαν παιδί». Δεν ειναι τυχαίο ΄οτι οι πίνακές του, λόγω των αφηρημένων σχημάτων και των έντονων χρωμάτων, γίνονται αγαπητοί από τους μαθητές καθώς μπορούν εύκολα να δημιουργήσουν ένα έργο πανομοιότυπο! Έτσι, εισάγουμε τα μικρά παιδιά στον κόσμο της τέχνης ξεκλειδώνοντας ταλέντα και οξύνοντας τη δημιουργικότητα και την κριτική τους ικανότητα.

Τμήμα Ένταξης

*Νικόλαος Λύτρας :  « Ψάθινο καπέλο» 

Είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους και δασκάλους ζωγραφικής και θεωρείται πως άνοιξε τον καμβά της νεοελληνικής ζωγραφικής. Κυρίαρχο μοτίβο του έργου του, αποτελούν οι ηθογραφικοί του πίνακες, με θέματα της ζωής στο χωριό και την πόλη, που ακτινοβολούν ολόκληρη τη θέρμη και τη φωτεινή του αγάπη για την ελληνική ζωή και το αγνό ελληνικό σπίτι. Πέθανε από δηλητηρίαση που του προκάλεσαν οι χημικές ουσίες των χρωμάτων που χρησιμοποιούσε! Γεννήθηκε και πέθανε για τη ζωγραφική!

Η πινακοθήκη μας δεν τελειώνει εδω.

Διακοσμήσαμε και τις πόρτες  βοηθητικών χώρων του σχολείου μας , με τα εξής έργα:

Γύζης Νικόλαος: «Μάνα και παιδί»

Έφτιαχνε έργα σπάνιας επιδεξιότητας μέσα στα όρια του ιστορικού ρεαλισμού και της ηθογραφίας. Βασιζόταν σε προφορικούς θρύλους της εποχής της Τουρκοκρατίας, των οποίων η αντιστοιχία στην ιστορική πραγματικότητα αμφισβητείται σήμερα, χωρίς βέβαια αυτό να μειώνει την καλλιτεχνική αξία των πινάκων  του.  Κυρίαρχο θέμα των ώριμων έργων του ήταν ο αγώνας του εναντίον του Κακού και η τελική νίκη του Καλού. Η σημαντικότερη μορφή σ’ αυτά τα έργα του είναι η γυναίκα, που άλλοτε εμφανίζεται ως Τέχνη, άλλοτε ως Μουσική, άλλοτε ως Άνοιξη, άλλοτε ως Δόξα.

Χουάν Μιρό :  «Ο κήπος»

 Οι μικροσκοπικές μορφές που εμφανίζονται στους πίνακές του και παραπέμπουν σε παιδικό χέρι αντιμετωπίζονται από πολλούς σαν ένα παιχνίδι. Είναι ποιητής της εικόνας, σουρεαλιστής, που το ιδίωμά του χαρακτηρίζεται από σημεία και σύμβολα, μεταφορικά φωτισμένα και φορτισμένα, που αναδύονται απ' τα βάθη του υποσυνείδητου. Τα οράματά του παιγνιώδη κι αλλόκοτα, περιλαμβάνοντας παραμορφωμένες φιγούρες ζώων, καθώς επίσης και παράξενες γεωμετρικές κατασκευές.

 Echerr: “Hand with Reflecting Sphere”

Κύριο στοιχείο της τέχνης του Έσερ είναι η απεικόνιση αδύνατων γραφικών παραστάσεων (ανθρώπων, ζώων, αντικειμένων κτλ.), οι οποίες δημιουργούν την ψευδαίσθηση του απείρου, δηλαδή της ατελείωτης δημιουργίας σχεδίων ή οι «αδύνατες» παραδοξολογικές κατασκευές (κτίρια). Αυτή η ιδιαιτερότητα των σχεδίων του οφείλεται στην επιρροή που δέχτηκε ο Έσερ από τα μαθηματικά. Παρά το γεγονός ότι δεν είχε μαθηματική εκπαίδευση - η κατανόηση που είχε για τα μαθηματικά ήταν οπτική και διαισθητική - η δουλειά του περιείχε έντονα το μαθηματικό στοιχείο.  Η καλλιτεχνική του έκφραση δημιουργήθηκε περισσότερο από εικόνες στο μυαλό του παρά από παρατηρήσεις και ταξίδια σε άλλες χώρες.

 Ντε Κίρικο:  «Ερωτικό τραγούδι»  

Οι πίνακες του διέπονται από οραματικά και ποιητικά στοιχεία, ενώ χαρακτηρίζονται από την ιδιαίτερη έμφαση τού ντε Κίρικο σε αινιγματικές συνθέσεις και στην αμφισημία των αντικειμένων. Το ελληνικό περιβάλλον και ο ελληνικός πολιτισμός, μέσα στον οποίο μεγάλωσε ο ντε Κίρικο, υπήρξε πηγή έμπνευσης για εκείνον. Από νωρίς, ενσωμάτωσε στους πίνακές του μυθολογικά στοιχεία, άρρηκτα συνδεδεμένα με αυτοβιογραφικές αναφορές. Η μεταφυσική εικονογραφία του συνδέθηκε με το έργο του Νίτσε και ειδικότερα με ορισμένα από τα σημαντικότερα φιλοσοφικά κείμενά του, όπως τα Ιδού ο άνθρωπος και Τάδε έφη Ζαρατούστρας.

Καντίνσκι: « Χορεύοντας σουίνγκ»

 «Οι μεγάλοι μου πίνακες γεννιούνται σιγά –  σιγά μέσα στην καρδιά μου», έλεγε ο ίδιος ο ζωγράφος. Οι συναρπαστικές του εικόνες αφηγούνται το παιχνίδι της ζωής, την περιπέτεια, τη χαρά, τη θλίψη, τον άνθρωπο κατακερματισμένο μέσα στη δίνη των γεγονότων. Είναι μια ζωγραφική που απεικονίζει την πραγματικότητα με πολυδιάστατη προσέγγιση, ρεαλισμό, χιούμορ, φαντασία και προπάντων «αυτοσχεδιασμό», τίτλο που έδωσε ο ζωγράφος σε αρκετούς πίνακές του.